Sunday, June 12, 2011

Ke sungai kita..... jom!

Pagi2 lagi dah dapat pelawaan untuk pergi menjaring ikan di sungai
baliknya dah tengahari
dapatnya cuma 5 ekor ikan talapia kecik2
dan 2 ekor ikan ketutu saiz sederhana
jadilah..... daripada takde
cukup lah buat lauk anak2 nak makan
macam kita ni, orang tua takpe...
makan nasik lauk kicap nan telur goreng pun jadi lah
itupun dah syukur sangat dah tu

Balik rumah, wife aku dah masak
lauk ikan keli masak asam pedas kegemaran aku
wah, berselera aku melantak nasi
ikan keli hasil mancing hari tu...

Kita ni kalau rajin , ada sahaja cara nak dapat rezeki
cuma salurannya aje yang mungkin kita tak tahu
kalau banyak ikan ni boleh lah dijual
itupun kalau ada orang nak beli
nak beli? mari lah...
murah-murah aje....
masalah nya hasil tangkapan bukannya tetap
biasa lah, nelayan laut dalam pun tak menentu hasil tangkapannya

yolah tu, nak berhenti dulu menceloteh,
nak ke sungai lain pulak
projek menjaring lagi,...
khabarnya ada banyak ikan talapia kat situ...
maklumlah, gaji tak seberapa...
khabarnya gaji nak dinaikkan, takde pulak...
sonyap ajo?...

No comments:

Post a Comment

Komen dialu-alukan