Monday, December 13, 2010

Cerita PTT- Push To Talk

Kebelakangan ini aku terjebak pulak main PTT ni. Dah lama juga berhajat, tapi takde member nak join, puas la mencari dan mencari, tupp, tup kawan sebelah rumah bukan main aktif main ptt ni kerana dia pemandu lori. apalagi, join lah,.... syok juga, berinteraksi dengan pemandu-pemandu dari seluruh malaysia.... berikut sedikit sebanyak maklumat mengenai PTT yg saya dapat di internet....


Push-To-Talk.
P.T.T atau Tekan untuk cakap adalah teknologi yang ada di dalam handphone beroperasi seperti walkie-talkie dan berada didalam rangkaian cellphone atau Telefon bimbit. Komunikasi yang terjalin bersifat sehala dua arah, one-to-one (satu orang kepada satu orang) atau one-to many (satu orang pada banyak orang) berkumpulan. Komunikasinya bersifat half-duplex, macam walkie talkie, seorang pengguna hanya dapat mendengar ketika rakan lain atau rakan dalam kumpulan talian sedang bercakap. Jadi, PTT ini ibarat radio dua hala cuma digabungkan dalam telefon bimbit. Fungsi ini tidak sama seperti sistem full-duplex yang selalu kita gunakan atau berhubung. Sebab PTT menggunakan rangkaian GPRS atau nama penuhnya Genera Packet Radio Service, sedangkan telefon biasa yang kita gunakan, menggunakan rangkaian GSM, iaitu General sistem mobile. GSM bersifat dua hala dua arah, Dimana pemanggil dan penerima dapat bercakap serentak. Dari masa ke semasa, teknologi telefon bimbit sentiasa diperbaharui bagi mencapai tahap dan keadaan semasa, contohnya handphone model terbaru dan terkini, kebanyakkan menyokong 3G dan 3.5G, peringkat ni boleh dikatakan capai rawak lebih cepat dan menjimatkan, tapi bagi aku bukan menjimatkan duit, cuma menjimatkan masa.
Kalau ikutkan main PTT guna model yang support 3G atau 3.5G lagi bagus, cuma dari segi capaian dia, yang tak bagus model2 macam ni korang tak boleh nak menolak atau reject call dalam penggunaan PTT, Kalau korang tekan button tamatkan panggilan, dia pergi bahagian Idle screen. Lagi satu..handphone korang beli mahai2..tak sayang ker nak ubah suai itu ini, cucuk sana cucuk sini, korek sana korek sini, isk..kalu aku..biar tak buat pun..barang dalam tong sampah aku guna pakai semula, inikan pula yang kuar modal 7,8 ratus.

Cara ianya berfungsi.

Cara penggunaan dari sistem PTT ni, pengguna yang ingin bercakap harus menekan suis cakap,atau lebih dikenali button pump bagi kaki ptt. Had masa percakapan bergantung kepada pembekal talian, Std masa hanyalah 30 saat dan sekiranya korang inginkan percakapan melebihi masa, korang perlu lepaskan button pump tersebut, kemudian harus mengulangi tekan kembali.
Tapi sekiranya korang dijaluran yang sentiasa sibuk, untung r kalau korang boleh pump lebih dari 3 kali.

Kelebihan dan kekurangan.

Kelebihan.
1- Anda bercakap semua orang dalam group dengar pada masa sebenar.
2- Jauh lebih murah dari mengunakan komukasi biasa..rm15 sebulan, jadi 50 sen jer satu hari.
3- Dari 3 fungsi menjadi 4 fungsi, (sms, mms, call) kepada (sms, mms, call, PTT)..yang support PTT jer.
4- Berhubung secara berkumpulan
5- Rasa macam polis walaupun tak lulus pmr..he..he..(Engko jgn cari masalah)
6- Senang nak minta bantuan kumpulan, bukan bantuan kewangan tau..tapi kalau rakan kumpulan wat dekkkkk..aku tak tahu.

Kekurangan.
1- Kena ada rakan2, atau kumpulan yang ada Handphone support PTT jer.
2- Tak pandai atau lambat tekan, korang kena beratur time line sibuk..
3- Jaringan yang digunakan adalah GPRS(General Packet Radio Service),jadi suara yang diterima tak jelas, mcm speker pecah,
4- Kalau korang topup lebih dari rm15 bayaran bulanan. Baki kredit korang kena sedut..sape yang sedut? ntah..maxis kata GPRS yang sedut.
tapi kalau topup cukup2..tak pulak komunikasi down ek..
5- Batteri cepat habis. Guna handfree dpt menjimatkan cas batteri, tapi telinga plak cepat rosak..

Sejarah.

Pada awalnya, PTT atau tekan untuk cakap ini diadaptasi pada telepon satelit yang diguna pakai oleh perusahaan Thuraya di Perancis,namun telepon satelit ini hanya digunakan oleh orang-orang tertentu saja, orang2 kaya disebabkan harganya yang terlalu mahal. Tapi sekarang ni pasukan tentera atau ahli2 risikan masih guna lagi telefon setelit ni..osama ben laden pun guna hanphone satelit,eh..yer ker..?
Telepon satelit ini saiz dia lebih kurang jer telepon biasa2 macam 3310 tu jer, tapi ada fungsi yang beroperasi sistem macam walkie-talkie (interkom penghantarpenerima) juga dilengkapi dengan microchip pengesan automatik untuk mengesan gelombang termasuk fungsi2 lainnya.
PTT atau tekan untuk bercakap ni diperkenalkan pada tahun 2002 sebagai perkembangan ataupun naik taraf..sebab masa 2 dah banyak pengeluar product semi konduktor, bila dan ramai pembekal, barang jadi murah..kilang komputer pun dah banyak time tu.

Dari sistem VOIP (Voice Over Internet Protocol) disupport plak dengan 3G.
Bermula pada kongres dunia 3GSM (3rd General Sistem Mobile) di Cannes pada Februari 2003, pengeluar handphone seperti Nokia, Ericsson dan Siemens telah mengumumkan bahawa mereka dapat mengadaptasi fungsi walkie-talkie digabungkan dalam handphone jenis GSM.
Pada Jun 2003, Nextel Communications meningkatkan penguasaan walkie talkie berkerjasama dengan Motorola. Tapi sekarang ni, motorola ambil alih, produk pun atas nama dia.
Tetapi kalau korang nak tahu,model telefon rangkaian GSM yang pertama menggunakan fungsi PTT adalah daripada Nokia,MOdel 5140. Sebab tu la model ni, kalau korang menyelam kaki labah2, menyelam rumah, banyak lagi r panggilan menyelam ni, tak larat nak tulis ni, macamana skali pun korang buat dlm channel. dia selamber jer..korang peratus 00, dia slamber jer, korang guna %9999 dia steady, korang guna ini _?, dia sengeh jer, korang menyelam dasar laut, dia ketawakan jer..
Model 5140 ni, version paling rendah kalau tak salah..3.10. Biasa r..macamana pun, abg mesti ada kelebihan dia..
Tapi nak buat button untuk model ni, cerewet skit r..jenis sarung..hu..hu..ape pun tak boleh.
Pada Februari tahun 2004, Sony Ericsson pun mengeluarkan produknya yang serupa dengan fungsi PTT, Lepas pada tu motorola ikut buat jugak,(L6), tapi pasaran Eropah ngan US jer, yang dia orang jual kat Malaysia, xder! diulang xder!
Akhir suku tahun pertama 2004, barulah komunikasi secara PTT ni mula aktif di eropah dan US.

No comments:

Post a Comment

Komen dialu-alukan

Trio DJs @ Jasin Bestari

Trio DJs @ Jasin Bestari Petronas AAM Cubprix Championship 2017 - Round 6 - Jasin, Melaka Tu dia 3 orang DJ Lamba...