Friday, December 17, 2010

Selsema.....

salam,
cuaca yg tidak menentu menyebabkan sy terkena selsema sekali lagi.   aduhai sungguh tak selesa .... nasib baik lah ada beberapa petua yang mudah dan 'sedap' untuk diamalkan. contohnya : hirup tomyam panas sambil sedut dalam-dalam aroma masakan tersebut. (sedut aroma je, jangan sedut kuah dengan hidung pulak ye?)

petua ini amat berkesan dan mudah. boleh jadi juga murah kalau masak sendiri di rumah. kalau nak lagi murah dan jimat, masak kt rumah kawan, atau kat rumah mak ayah, hehehe, silap2 periuk pun tak payah basuh.... (ape la punya perangai...) nak lagi jimat? senang, masuklah mane2 kedai seafood, tumpang tandas (biasanya tandas sebelah dapur kan?), sambil lalu tu jeling2 sikit kalau tukang masak sedang memasak tomyam, pi hulur muka kt kuali, sedut aroma nya... (silap2  boleh dapat bonus penampar percuma)...

takut nak mencuba? tak yakin dan sebagainya adalah sifat ego kita sebenarnya.  taksub sangat ngan ubat moden.  sedangkan dalam masakan terkandung berbagai jenis herba terutama serai yang mujarab mengubati selsema.

Cuba la ye?

No comments:

Post a Comment

Komen dialu-alukan