Monday, November 29, 2010

Sukahati dia nak sayang siapa.....

Kecik hati saya, kenapa mak sayang dia lebih... mak asyik menyebelahi dia aje..yg salah semuanya saya.... sikit-sikit dia..yg jahat saya...
Antara rungutan seorang anak yg tidak berpuashati dengan sikap pilih kasih emaknya.

Yealah, kau pandai...cikgu suka kau...kawan-kawan pun ramai yg suka kau..aku ni sape..dahlah tak pandai...tak cantik pulak tu....
Antara ngomelan seorang kawan.

Siapalah kita sebenarnya yg berhak memaksa semua org sayang kita, suka kita, ikut kehendak kita???? Siapa kita?

Andai katalah kita berhak meminta disayangi semua org, sehinggakan Angelina Jolie dan Brad Pitt yg tak pernah kita jumpa pun tetiba dtg cari kita...dek kerana sukakan kita... alangkah bertuahnya badan...

Fahamilah, kita ini hanya hamba Allah....H.A.M.B.A A.L.L.A.H..

Dah di katakan hamba tu ...redhalah...REDHA...kalau ada yg tak sayang dan tak suka kita. Ramai lagi yg lain suka dan sayang dengan kita...di dunia ada berjuta-juta manusia..buat aje yg terbaik dan buat baik dengan semua orang..nanti adalah yg akan sayang dan suka dengan kita... Jangan sedih, cemburu dan iri hati dengan org yg kita anggap tak sayang kita.

Jodoh pertemuan, ajal dan maut itu, adalah ketentuan Allah.. kita hanya perlu buat yg terbaik untuk mendapatkan yg terbaik.

Seorang emak yg mempunyai 10 org anak....suka hati dia lah nak sayang anak yg mana lebih...anak no.1 ke, no. 2 ke..no. 5 ke atau no.9 atau no. 10. Kita ni kan anak, dah jadi tanggung jawab kita menghormati, menyayangi dan memenuhi keperluan mereka ikut yg kita termampu...Jalankan saja tanggung jawab kita. Pedulikan emak sayang kita atau tidak..

Ini..kononnya merajuk dengan emak...ayah meninggal dunia pun sanggup tak balik..jenguk jenazah ayah....(benar-benar berlaku..baru-baru ini November 2010..bukan jauh pun jarak antara rumah emak dengan anak ini..sehinggakan tak nak dtg jenguk pun jenazah ayahnya...yg bertungkus-lumus cari rezeki membesarkan anak...akhirnya inilah hadiah terakhir dari seorang anak...jenazah bukan minta diuruskan..jenguk pun tidak)... Bagaimana perasaan anda kiranya anak anda berbuat begitu.. alangkah sedih dan remuknya hati seorang emak yg melahirkan kita ke dunia ini..

Tidak ada emak / ayah yg tidak sayang sayang anak. (Melainkan ayah/emak yg kurang imannya..yg terpengaruh dengan bisikan syaitan...minuman kegemaranya..arak...makanan kesukaannya..dadah..hiburan hariannya judi...maksiat)

Sedangkan seorang emak yg hanya ada dua orang anak pun jadi masalah iri hati, cemburu..

Kesian emak.. nak jaga hati anak-anak. Tetapi anak tidak memikirkan hati dan perasaaan seorg emak.

Kita marah org tak sayang kita...Cuba renungi dalam-dalam dan fikirkan...siapa sebenarnya yg kita marah.

Kita sukakan kekasih kita...siapa yg pertemukan kita?.. bukankah itu kehendak Allah, dengan izin Allah kita dipertemukan..

Kita marahkan emak kita..siapa yg menentukan kita akan keluar ke dunia ini melalui rahim siapa...??????...itukan kehendak Allah ta'ala.

Setiap perbuatan dan langkah kita ini, kiranya Allah TIDAK izinkan ..ianya TIDAK akan berlaku.

Emak sayang kita, tak suka kita...lebihkan adik-beradik yg lain...itukan kehendak Allah jua..dengan IZINNYA..

Kita dibenci....terimalah ia ujian dari Allah...semak diri sendiri..kenapa kita dibenci..

Kita disayangi...terimalah ia ujian dari Allah...perbaiki lagi diri agar lebih ramai lagi yg menyayangi.

Bukankah itu semua ketentuan Yang Maha Kuasa.... Kita sendiri pun tidak semua org yg kita suka, tak semua org yg kita sayang.... Tanyalah diri sendiri..kenapa aku tidak bersikap adil...sayang semua org..tidak pilih kasih..

Sedangkan Rasulullah s.a.w...kekasih Allah...pelbagai ujian yg Baginda lalui..dibenci sedara sendiri..

Inikan pula kita yg hanya hamba allah yang biasa-biasa saja..bukan rasul, bukan nabi, bulan wali, bukan alim ulama...

Kita...jalankan tanggung jawab kita sebagai seorang anak, sebagai seorang teman, sebagai seorang pekerja...sebagai HAMBA ALLAH.

Suka hati dia lah nak sayang siapa..... yg penting kita berusaha dan didik hati kita untuk sayang semua orang...

---Terima Kasih.... Mak, kerana mengandungkan, melahirkan dan membesarkan aku serta mendidik aku... itu dah cukup membuktikan kau sayang padaku.... yang lain tidak perlu....----

-credit to http://ilhamkaryasari.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Komen dialu-alukan