Saturday, October 23, 2010

Hidup Berpasangan Ada Kurangnya... Kurang Apa???

Anda belum kahwin dan masih bujang? belum berpasangan? mungkin juga, sekurang-kurangnya mesti ada teman istimewa. Kalau tak pun, ada kawan perempuan. Bagi perempuan pula, ada kawan lelaki, atau sahabat baik lelaki. Bagi yang dah berkahwin pula ada teman hidup. Tidak kiralah hensem ke x hensem ke, cantik atau tidak, yang penting itulah pilihan hatinya. Rasanya cukup bagi menghiburkan, membahagiakan kita pada satu-satu waktu ataupun sepanjang perjalanan hidup....

Tetapi masih ada kekurangannya.... adakalanya banyak, adakalanya sikit, adakalanya kadang-kadang, adakalanya jarang-jarang kekurangan tersebut. Apakah ia? Ha, ada di antara anda dah mula teringat filem Allahyarham Tan Sri P Ramlee kan? Nujum Pak Belalang. Kalau anda berfikir begitu, makna nya anda pun nk jadi nujum juga ni..... gurau saja.

Apakah kekurangannya, jawabnya ialah DUIT,, atau sumber kewangan. Memang tak pernah cukup kalau berbicara pasal duit ni kan? Bukan golongan bawahan sahaja, bahkan sesiapa pun pasti merasakan kekurangan nya. Lagi besar jawatan dan lagi besar pendapatan bahkan ahlil-perniagaan pun, bertambah besar lh juga tanggungan, keinginan, keperluan dan macam-macam saluran untuk mengurangkan duit. Terutamanya kalau berpasangan dengan orang yang kaki shopping, kaki melaram, kaki jalan. Kalau pasangan kaki judi dan kaki pompuan pun, boleh jahanam juga dibuatnya. Mana nak cukup duit. Bagilah seguni pun duit nya, nanti pasti minta lagi kan? Percaya tak?



Anda kata pasangan kita membantu menjana ekonomi rumahtangga kan? Tentulah, sebab kta sama-sama berada dalam satu keluarga.... Tetapi tentu ada saluran tambahan untuk duit mengalir pergi. Contohnya kalau isteri tak bekerja, anak-anak dibawah jagaan isteri. Tetapi bila isteri turut bekerja, anak perlukan pengasuh. Bayangkan anak 3 / 4 orang cukuplah. Dah berapa tu? Perbelanjaan petrol untuk 2 orang, makan luar untuk 2 orang, serba serbi berganda. Bil elektrik pun naik.... sebab nk gosok baju untuk 2 orang bekerja, tak termasuk baju skolah anak-anak lagi... Isteri dah jarang memasak dirumah, beli di kedai bawa balik...bile kira-kira semula, sikit aje pertambahan nya. DUITnya masih kurang. Bila dah ada duit lebih, lebih pula belanja nya, beli kelangkapan itu dan ini, sampai berhutang dengan 'Gajah Mahkamah', ngan Babu, ngan Pakistan jual karpet dan seangkatan dengan nya.

 Agaknya berapa hari boleh habis kalau sebanyak ini?

Bagi yang ber'pakwe-makwe' ni tak kurang besar juga belanjanya. Yang si pakwe nak siapkan poket nak belanja makan di kedai 'atuk', takkan nak makan kedai mamak selalu terutama bersama si dia. Mesti nak tunjuk gaya, nak tunjuk kereta lawa, atau motosikal lawa, pakaian berjenama, cermin mata hitam lagi. Itu tak termasuk duit beli rokok, tiket wayang dan macam-macam lagi. Yang Kurangnya DUIT. Yang 'makwe' pula tak kurang hebatnya, segan pulak nak pakai baju yang sama setiap kali berjumpa. alat solek mengalahkan mak andam, baju stail, yang bersilang, yang tergantung, minyak wangi, bedak, tudung berbagai bentuk dan nama, artis juga yang dapat nama. aksesori, losyen, pelembut bibir, mascara.... maklumlah nak jaga imej gadis bujang. Takkan nak selekeh aje pula? Yang kurangnya DUIT aje...

Saya tak kata berpasangan ni tak baik. Cuma nak bagi gempak aje tu. Pokok pangkalnya niat kita dan kebijaksanaan kita mentadbir urus mahligai yang dibina. Saya terfikir sebab kebelakangan ini rasa macam susah sangat, terasa macam terhimpit sangat dengan keperluan hidup yang semakin mendesak dan keinginan hidup yang semakin 'membesar'. Percayalah, semakin besar pendapatan kita masuk, semakin besar jugalah terowong saluran keluarnya. -MH

No comments:

Post a Comment

Komen dialu-alukan