Sunday, November 28, 2010

Sakit Kepala ... macam migrain, tapi bukan....

salam sejahtera,

lama sungguh saya tidak kemaskini blog ni, sunyi dah blog ni...
saya baru pulih dari sakit kepala yang agak teruk.,, rasa berdebar-debar, mencabar kesabaran dan minda.  mulanya saya ingatkan sakit kepala biasa saja , so makan ubat panadol sahaja..... tapi tak baik juga, makan ponstan 500,....cerfargot, ... tak jalan juga,.... makan uphamol650, tak jalan juga.. sah, mungkin darah tinggi naik ni,..
so, saya ke klinik swasta dulu (maklumlah malas ke hospital sebab ramai orang, lama nk menunggu), doktor check darah ok, normal aje.  gula dalam darah ok, darah tak tinggi, ok. ape masalahnya ni? kata doktor mungkin rasa berdebar2 tu disebabkan salur darah yg sempit akibat kolestrol. maklumlah badan gemuk la katakan... tapi sakit kepala tu x pasti katanya, mungkin migrain, tapi naper ubatan yg dibekalkan x memberi kesan? migrain tahap tinggi kot? ontahlah....

dua hari selepas itu saya ke hospital pula,, begitu juga ceritanya.... paracetamol., aduhai kata doktor kalau x baik juga datang semula. tu yg malas tu... darah pun ok, keputusan sampel darah pun ok juga. ape masalahnya?

beberapa hari kemudian saya ke pusat rawatan alternatif - bekam sunnah untuk mendapatkan rawatan. habis lah dari kepala hingga ke belakang badan di sedut dengan 'cup' khas. kesan bekam dan darah yang keluar tu macam pelik sikitlah,... kata jurubekam tu, ada gangguan lain. wah, gangguan ape yer? makhuk halus.... nama aje makhluk halus tapi boleh memudaratkan juga ye? wallahu 'alam....

esoknya, badan terasa sihat sesihat2nye, kepala ringan, tiada lagi kesakitan yg mengganggu tugasan seharian, tiada rasa berdebar2 lagi (mulanya isteri saya kata, ada makwe nk datang jumpa abg kot?) tetapi selepas rawatan ni, dia takde lah anggap yg bukan2 lagi....

alhamdulilllah, bukan lah semata kerana bekam tu, ini semua kehendak Allah......
persoalan nya? apakah motif utama kemasukan makhluk tersebut ke dalam tubuh badan kita?
atau mungkinkah ada seseorang pendengki yang menghantar utusan nya ke dalam tubuh kita?
wallahu 'alam, biarlah ape pun, berserahlah kepada Allah, kita hanya mampu berikhtiar dan meminta pertolongan Allah, selain bertawakal padaNya.

terima kasih kepada pusat rawatan bekam Ilham Karya Sari

2 comments:

  1. Alhamdulillah, semoga sihat sentiasa. Sakit itu ujian dari Allah untuk memberi kita lebih lagi kebaikan....tak kira cara mana kesakitan itu datang, kita perlu berusaha, ikhtiar mencari penawar, berdoa dan bertawakal.

    ReplyDelete
  2. assalamu'alaikum..saya pun baru gi bekam kat kepala dgn bahu kemarin..rasa segar je..ni kali kedua saya..pertama kali saya buat tahun lepas bulan 2..alham dulillah bangun pagi badan terasa segar dan sedapppppppppppppppppppppppppp je..hehehhehe masalah gatal2 akibat resdung kat kepala pun hilang..lepas ni nak kerapkan lagi berbekam..kalau boleh 6 bulan sekali.

    ReplyDelete

Komen dialu-alukan

Trio DJs @ Jasin Bestari

Trio DJs @ Jasin Bestari Petronas AAM Cubprix Championship 2017 - Round 6 - Jasin, Melaka Tu dia 3 orang DJ Lamba...